lördag 11 maj 2013

Privatisera räddningstjänst och rättsväsende!

Nu är det hög tid för nästa naturliga steg efter privatisering av vård, skola och omsorg:
Privatisering av rättsväsendet och räddningstjänsten!
Tänk bara vad underbart att, på samma sätt som vi idag har möjlighet att välja skola, kunna välja brandkår eller domare! Det är förstås oerhört viktigt att upphandlingarna av dessa vitala samhällsfunktioner sköts korrekt och att målbilden med verksamheten är tydlig så att rätt funktion och kvalitet kan handlas upp. Vilken tur då att vi har kompetenta personer som har handlat upp vård, skola och omsorg, de är ju proffs nu, bara att fortsätta staka i uppkörda spår!
 
Utvecklingen kommer att bli enorm. Det kommer att växa upp fängelser i gamla stadshotell där direktörer kan sitta av sina fortkörningar och skattedomar. Jag ser framför mig brandbilar och polisbilar med reklam för bl.a. sprit och cigaretter. Och tänk vilka personalfester de sponsrande  företagen kan ha, åka stegbil hela kvällen eller ta blåljus-taxi mellan krogarna (om de har skrivit in det i kontrakten förstås!). Det kommer förstås att bli svårt för kunderna att välja leverantör, ska man skriva avtal med den närmaste brandstationen eller med en som har nattöppet? Kommer priserna att innehålla en fastpris-släckning dagtid var 20:e år och får man i sådana fall tillbaka pengarna om man inte har utnyttjat den? Får rökare och dementa högre månadsavgift än ensamstående kvinnor i glesbygd utan barn? Kan hemkörning av fulla ungdomar på lördagsnatten bakas in i grundtaxan och blir den i sådana fall avdragsgill?
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Jag hoppas innerligt att ni som läser detta inser att texten är djupt ironisk och inte alls speglar min åsikt, faktiskt dess raka motsats! Se även "Varför privatisera?". Det är bl.a. för sådana här stolleresonemang (vänta bara, snart kan det komma på riktigt) som jag anser att ekonomer ska kölhalas!
 
Det är för jäkligt att vi väljare tillåter att Sverige styrs av dessa inkompetenta, egennyttiga fjantar till politiker och ekonomer! När får vi se vanliga, vettiga, verklighetsförankrade människor i vår egen regering och riksdag? Hela min blogg (nästan iallafall...) går ut på att synliggöra detta och föreslå alternativ.
  
Snart är det val, är det inte dags att städa lite på Rosenbad då?
  
Läs gärna mina inlägg:
"Varför privatisera?"
"Varför tillåts ekonomer styra världen?"
"Varför tillåts ekonomi vara så kortsiktig?"
"När får jag bli pensionär?"
 och mina samlade förslag för ett bättre Sverige:
"Ett medmänskligare manifest



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar